Slik fikk Fredrikstad EnergiSalg blant landets mest lojale strømkunder i 15 år
Sterk Kommunikasjon begynte samarbeidet med Fredrikstad EnergiSalg allerede i 2002. Den viktigste målsettingen med markedsarbeidet var å holde på de lokale kundene, og få tilbake de få de mistet. Hvordan? Ved å forstå hva strømkundene egentlig bryr seg om.
Hva vil strømkundene ha - egentlig?
Å ha strøm i kontakten, er noe vi nordmenn tar for gitt. Og det finnes ikke kvalitetsforskjell på strøm. Strøm er strøm, liksom. Samtidig er folk flest like engstelig for strømprisen som for boligrenta. Til tross for dette er ikke strøm noe vi ønsker å bruke tid og krefter på. Så hva skal strømleverandøren gjøre for å holde på kundene? Svaret ligger i tillit. Tillit til at strømleverandøren sørger for at du som kunde til enhver tid kan senke skuldrene, vel vitende om at strømleverandøren tar vare på deg - og alltid gjør det beste utifra hvordan strømmarkedet er.
Slik fikk vi landets mest lojale strømkunder - i 15 år
Grunnlaget for kommunikasjonsstrategien ble unnfanget gjennom en workshop da vi begynte å jobbe sammen. Kartet var tegnet opp, men hvordan skulle vi gjennomføre dette i praksis? Det holder ikke å bare si at du skal ta vare på kundene, du må bevise det - til gangs. Ting måtte gjennomføres i praksis. Fredrikstad EnergiSalg var sannsynligvis det mest innovative strømselskapet for private kunder og sammen fikk vil muligheten til å tenke langt utenfor boksen.
Landets eneste “strømvalg”
Vi startet prosessen med å arrangere “strømvalg”. En omfattende kampanje i mange kanaler ble kjørt i gang, der kundene måtte velge bort standardavtalen som nesten alle nordmenn lå på. Dette var nemlig en avtale som kun var fordelaktig for strømselskapene. Strømkundene kunne velge om de skulle gå for BoligStrøm Basis eller BoligStrøm Aktiv. Begge deler var basert på forvaltning på kraftbørsen, men med ulike tidshorisonter. “Strømvalget ble en braksuksess og resulterte i en aktiv deltakelse fra kundene på over 80%.
Betalte tilbake 45 millioner til strømkundene
De nye strømavtalene ble en braksuksess. Fredrikstad EnergiSalgs innovative strategi om å kjøre aktiv kraftforvaltning for privatkundene, resulterte i en kjempegevinst for kundene. 45 millioner kroner ble tilbakebetalt til strømselskapets privatkunder dette året og de fikk landets desidert laveste strømpris. En flying start for det videre lojalitetsbyggende markedsarbeidet.
“Sterk på kraft”
La oss stjele slagordet vi laget for Fredrikstad EnergiSalg til en mellomtittel om byråets kompetanse. Sterk Kommunikasjon har gjennom 15 års tett samarbeid med Fredrikstad EnergiSalg og Hallingkraft, opparbeidet en inngående forståelse av strømmarkedet i Norge og hva som påvirker strømkundene. Byrået har deltatt bredt i både interne og eksterne aktiviteter. Kommunikasjonsstrategier, idémyldringer for å skape nye strømprodukter, navneutvikling og logodesign, kundeaviser, nyhetsbrev, regningsvedlegg, sosiale medier og analog/digital markedskommunikasjon var blant kanalene som byrået hadde ansvaret for.
Oppgaver:
Produktlogoer
Navneutvikling produkter
Visuell profil
Nettsted
Kundeavis
Digital markedsføring
Søkeordsmarkedsføring
Sosiale medier




















