Byliv - papirmagasin og webinnhold om utvidelsen av Fredrikstad sentrum

Byliv, et magasin fra Værste

Magasinet Byliv

Etter en workshop med markedsledelsen i Værste AS, ble konseptet “Byliv” skapt. Resultat: Intervjuer, bildereportasjer og artikler, publisert i et 68-siders papirmagasin, sosiale medier-poster og innhold på nettsiden til Værste.

Sterk Kommunikasjon står bak konsept, tekst, magasindesign, layout, portrettfoto, logo og trykkformidling. Markedssjef Lillann Just-Larsen i Værste AS sørget effektivt for at vi fikk alt vi trengte i løpet av rekordtid for å løse oppgaven. Hele magasinet ble produsert på ca 4 uker, fra vi startet med blanke ark.

Oppgaven

Værste AS ønsket å fortelle innbyggerne i Fredrikstad om hva som er i ferd med å skapes midt i sentrum, hvordan det hele vil se ut og hva som er tanken bak. De ville formidle hvordan bydelen skaper arbeidsplasser, studentmiljø, flere boliger og flere arbeidsplasser.

Papir + web=effektivt

I tillegg til papirmagasinet er alle artikler optimalisert for web og publisert på Værste sin nettside av Sterk Kommunikasjon. Alle artikler har hver sin SoMe-post, for å trekke lesere inn til artiklene gjennom sponsede innlegg.

Hvorfor lage Byliv som papirmagasin?

  • Et papirmagasin gir en tyngde og troverdighet som digitalt innhold alene ikke kan matche.

  • Papirformatet gir rom for historiene som krever mer plass:

  • Magasinet blir liggende på bordet, delt i husstanden og lest flere ganger.

Hvorfor innholdet også ble publisert som enkeltartikler på nettsiden?

  • For å forlenge levetiden og gjøre innholdet søkbart og delbart.

  • Ved å publisere hver sak som egne artikler på Værste sin nettside, ble innholdet tilgjengelig over tid – ikke bare i det øyeblikket magasinet ble lest. Artiklene kan brukes videre i kommunikasjon, deles enkelt og fungere som landingssider for trafikk fra sosiale medier og andre kanaler.

Hvorfor vi laget SoMe-poster som leder til artiklene?

  • For å aktivere innholdet og hente leserne dit historiene lever videre.

  • Sosiale medier ble brukt til å skape nysgjerrighet og løfte fram enkeltfortellinger fra magasinet. I stedet for å gjenfortelle alt i sosiale kanaler, ledet postene leserne videre til artiklene på nettsiden – der historiene fikk mer plass, mer kontekst og større verdi for både leser og avsender.Ved å benytte de redaksjonelle artiklene som innholdsartikler på Værste sin hjemmeside, utnyttes arbeidet maksimalt.

Kommentarer fra de som har jobbet med prosjektet og oppdragsgiveren

Lise Kongrød,
Tekstforfatter

«Å jobbe med Byliv var både inspirerende og utfordrende. Jeg fikk møte mennesker som virkelig brenner for Fredrikstad – alt fra gründere og byutviklere til kulturaktører og helt vanlige innbyggere som setter sitt preg på byen hver dag.

Petter Kongrød

Foto og design/layout

“Å bidra til å skape sterke portretter og visuelle historier om byutvikling, byliv og framtidstro - gjorde Byliv til et drømmeprosjekt for en ihugga Fredrikstadpatriot.”

Lillann Just-Larsen


Markedssjef Værste AS

“Vi er svært fornøyde med samarbeidet med Petter og Sterk kommunikasjon om magasinet Byliv.

Sterk kommunikasjon har gjennomført intervjuer, skrevet tekster og designet et magasin som vi er veldig stolte av!

For oss har hele prosessen medført lite arbeid - Sterk forstod umiddelbart oppgaven og hva vi ville oppnå - og har utført hele prosessen effektivt og med høy kvalitet.”


Om Værste

Værste AS er selskapet som eier, utvikler og forvalter 650 mål av det gamle industriområdet som tidligere huset Fredrikstad Mekaniske Verksted - midt i Fredrikstad sentrum. Deres formål er å bygge en attraktiv destinasjon og bidra til byutviklingen i Fredrikstad. Akkurat nå pågår det en stor utvikling av området “Værstetorvet”, som er en utvidelse av Fredrikstad sentrum.

Sosiale medier-poster for Byliv:

SoMe-post for artikkelen om Roger Amundsen som flyttet fra Begby til Byhaven i sentrum.

SoMe-post for artikkelen med Øivind Kvammen, om hvordan Værstetorvet vil se ut snart.



Les hele magasinet Byliv HER eller se oppslagene under.

Sterk Kommunikasjon har jobbet med Værste siden 2010. Arbeidet siden den gang har bestått av design og innhold nettsider, fotoreportasjer og intervjuer, magasiner, arbeid med sosiale medier og pressemateriell.

Les hva markedsdirektøren i Værste sier om oss
Neste
Neste

Logo og visuell profil for Grundig Hankø Race Week